Werk zoeken, hoe begin je eraan?

Dit is geen praktische handleiding voor werkzoekenden, het zal je zelfs waarschijnlijk geen centimeter vooruit helpen als je dit hebt gelezen. Maar toch wil ik graag kwijt hoe ik als pas afgestudeerde het ervaar om werk te zoeken in crisistijd. In juni begin je vol goede moed aan je nieuwe leven, student af, weg van de boeken en de pc, weg uit je kot ook en op zoek naar werk. Het begint allemaal heel motiverend als verschillende bureaus je contacteren om kennis te komen maken. Je denkt: “Ik ga hier niet lang thuis zitten.” Ik dacht: ” Ik ga hier niet lang thuis zitten.” Tot je weet dat die bureaus iedereen opbellen en je slechts verder helpen als je achter hun veren zit. Juli: 1 illusie minder.

Twee maanden vakantie, denk je, dat mag wel. Zeker na 4 jaar studeren dat de stukken ervan af vliegen (of toch een beetje, kleine stukjes bij beetjes) en helemaal zeker als je bedenkt dat dit wel eens de laatste lange vakantie zou kunnen zijn in je leven… (Oké dat is overdreven.) Dus in september begin je eraan. SOLLICITEREN. Vacatures zoeken en vinden, brieven schrijven en versturen, etc… Je denkt: ” Het gaat hier niet lang meer duren.” Ik dacht: “Het gaat hier niet lang meer duren.” Totdat de eerste reacties binnenkomen. Daar zit je dan met je hoofd tussen je knieën, ‘tranen met tuiten huilend’ omdat het allemaal niets heeft uitgehaald. Oktober: 2 illusies minder.

Je schrijft je dan maar in bij elk uitzendkantoor dat je maar kent of leert kennen en hoopt nog steeds om binnen de maand werk te heben. De tijd tikt echter weer sneller dan je denk. Je zet jezelf dus een ultimatum voor: Eind oktober heb ik werk! Anders begin ik met tijdelijk werk. Maar ook hier haalt de tijd je in. November: 3 illusies minder.

Ondertussen is het december en je zit nog steeds thuis op je krent te wachten op dat ene verlossende telefoontje of die ene verlossende brief of mail. Één heb je er nodig, slechts één. Is dat dan zoveel gevraagd? Blijkbaar té veel. Elke keer dat de telefoon gaat, hoop je op goed nieuws. Vaak is het echter teleurstellend. Dan bellen ze bijvoorbeeld voor een functie die je totaal niets nul noppes interesseert. Toch durf je nog maar amper neen te zeggen omdat je weet dat je dan een kans laat liggen. En dat is jammer, want na 3 illusies lichter te zijn, moet je jezelf dan toch blijven verloochenen, moet je jezelf blijven voorliegen? Neen dat moet je niet! Het belangrijkst is dat je jezelf blijft. Dat je weet wat je wil ook en dat je daarvoor alles moet geven dat je in je hebt. Niet gemakkelijk, geloof me. Maar je moet in jezelf blijven geloven, ook al sneuvelen er nog massa’s illusies telkens als er een klein sprankeltje hoop is en je denkt: “Nu zal het toch echt wel niet lang meer duren voor ik werk heb…”

4 thoughts on “Werk zoeken, hoe begin je eraan?

  1. Weet je al wat je exact wil?
    Welk soort van job?
    Welke job zeker niet?

    Kets je af op ervaring? Daar is weinig aan te verhelpen (Chiro is ook ervaring eh!)
    Of kets je af op kennis? (foute jobinterview? Foute job?)
    En die kennis is dat je eigen kennis? Of kennis over het bedrijf en de job?
    Mensen appreciëren het heel erg als je hun website en bedrijf kent. En dat je actief vagen stelt over de job.
    Het is geen probleem om dingen niet te weten: als je ze dan maar actief wil bijleren.

    http://www.carriereswitch.be/job/998/copywriter-at-weight-watchers-via-search-selection/

    http://www.jobcorner.com/
    http://www.sdworx.be/site/website/be/nl/1000A/10E00C/10E00P0.htm?WT.mc_id=SH_080401_02&WT.srch=1 (vlak bij ons!)
    http://www.sdworx.be/site/website/be/nl/1000A/10E00C/10E50C/10E51C/10E10C/10E17C/10E17P0.htm
    http://www.vacaturesinantwerpen.be/?gclid=CKHfv9Kr2J4CFUE-3godHh4Drg
    http://www.carriereswitch.be/jobs/communicatie/

    http://www.regiojobs.be/lijst_jobs/jobs_in_jouw_regio.jsp?zoek=zoek&text_autocomplete_regio=Rijkevorsel+-+2310&postcode=2310&straal=KM_15&gclid=CPO15pms2J4CFUE-3godHh4Drg

    Maar die had je alicht zelf ook al gevonden… 🙂

      1. Hey Wannes,

        De meeste kende ik al, zelfs enkele waarop ik al had gereageerd, maar toch bedankt! Meestal moeten ze iemand hebben met meer ervaring of geven ze gewoon geen uitleg en zeggen ze dat mijn profiel niet echt aansloot bij wat ze zoeken, dan weet je dus helemaal niets. Kennis weet ik eigenlijk niet echt, ik kijk in ieder geval voor het gesprek op de website zodat ik beter op de hoogte ben. Tja blijven proberen zeker 🙂

        btw ik zoek iets met communicatie of redactie. Eventueel ook een puur administratieve functie.

        Thx!

Geef een reactie

