Nostalgische ideeën

Ik betrapte me er onlangs op dat ik steeds vaker terugdenk aan vroeger. Heel vroeger of slechts enkele jaren geleden. Het is precies alsof ik nu, nu er zoveel in mijn leven aan het veranderen is, of al is veranderd, ik terug wil naar vroeger. Vroeger was alles beter zeggen ze wel eens, wel in sommige gevallen is dat waar. In andere natuurlijk niet. Zo was het vroeger zalig om geen zorgen te hebben. Maar is het nu ook geweldig om samen te wonen en je eigen boontjes te doppen.

En toch lijkt vroeger zo geweldig. Naar mijn idee is dat omdat je enkel de goede herinneringen bewaart. De slechte herinneringen dring je naar de achtergrond en maar goed ook want anders word je ofwel heel depressief ofwel heel zot. Ook zijn er gewoon kleine dingen die je wil bewaren, slechts een gevoel of een geur of iets dergelijks. Zo zou ik nog wel eens in mijn oude kamer willen slapen, van toen ik pas in het middelbaar zat. Dat gevoel in je eigen kamer te kunnen doen wat je wil, meezingen met de radio, luisteren naar de meest melancholische muziek en een beetje tekenen of iets dergelijks. Dat gevoel wil ik nog wel eens terug.

Hoe anders was het toen, en hoe snel vergeet je dat wel niet. Die herinneringen zijn nog wel heel helder en vers en toch is er ondertussen al zoveel gebeurd en zal je dat gevoel nooit meer terug krijgen. Ten eerste omdat je in een andere situatie zit momenteel, je hoeft je niet meer melancholisch te voelen of toch niet om diezelfde redenen als toen. Ten tweede omdat de plek ondertussen is veranderd, je hebt er geen toegang meer toe, of toch niet in diezelfde mate als toen.

En toch zou ik nog wel eens terug willen gaan in de tijd en nog een nachtje slapen in mijn oude kamer met melancholische muziek op de achtergrond en luidkeels meezingend. Mijn oude kamer die er elk jaar een beetje anders uit zag. Toen ik nog in de lagere school zat, of nog maar pas in het middelbaar, overheersten de posters uit de Joepie. Elk plekje was bedekt met een poster, van The Kelly Family, Leonardo Dicaprio, Hanson, 2 Fabiola, Kim Kay etc, dat waren de helden uit mijn jeugd. Ook veranderde de indeling regelmatig. Mijn bed heeft denk ik elke hoek van de kamer gezien om van mijn bureau nog maar te zwijgen. Alles ging van de ene kant naar de andere. Gewoon om een keertje iets anders te doen. Tot ik op de duur de juiste en meest praktische indeling had gevonden, maar toen zat ik toch al geruime tijd in het middelbaar.

Toen ik ging verder studeren, werd mijn kot mijn kamer en kwam ik enkel nog maar in mijn eigen kamer thuis in het weekend of tijdens de blok. Vanaf dan hangt er een heel ander gevoel aan die kamer. Minder die geborgenheid van toen, maar meer rust voor tijdens de blok, meer werkkamer ook. Dat gevoel werd enkel maar sterker toen ik een groot bed kreeg in een andere kamer in het huis en enkel nog maar in mijn oude kamer kwam om te studeren of kleren uit te zoeken.

Nu ik het huis uit ben en mijn moeder me onlangs vertelde dat ze hun slaapkamer misschien gingen uitbreiden en van mijn kamer een dressing gingen maken, dacht ik neen! Die kamer is van mij, en moet blijven zoals ze nu is. Ik denk dat ik bang ben die herinneringen te verliezen. En ik zou het ook gewoon heel leuk vinden, mocht ik mijn eigen kinderen ooit in mijn kamer laten slapen, met al die herinneringen om ze over te vertellen. Want vroeger fascineert omdat het lijkt alsof alles toen beter was.

2 thoughts on “Nostalgische ideeën

  1. Laat ze thuis maar verbouwen.
    Echt.
    Als ik zie wat er bij ons van is geworden, kan ik daar alleen maar blij mee zijn.

    Binnen een jaar of tien gaan ze dan ten bejaardenhuize en kan ik de boel overnemen 🙂

  2. 🙂
    ’t Zal er voort eerst toch nog niet van komen denk bij ons… Ach ja ik zal ze toch niet kunnen tegenhouden ook niet denk.

Geef een reactie

