De liefde voor muziek

Hoe muziek het leven opkalefatert en mijn leven mooier maakt. Ik kan me geen leven zonder muziek voorstellen. Ik kan me evenmin een wereld gehuld in stilte voorstellen. Dit heeft deels te maken met de constante piep (tinnitus) die ik in mijn oren heb, door de muziek (Dank u Nick Cave, Werchter 2009), maar ook en vooral omdat een wereld zonder muziek volgens mij saai en ondraaglijk zou zijn.

Daar waren ze het zelfs in de oudheid al mee eens. Toen waren er al instrumenten en liedjes. Jammer genoeg zijn deze enkel overgeleverd door de geschreven kunst. Want literatuur werd toen opgedragen, het was muziek, in versvorm. Later kwamen dan de grote componisten als Mozart en Beethoven, zeker met de komst van de clavecimbel en consoorten.

De tijden zijn nog niet veranderd. Nu, meer dan ooit is muziek alomtegenwoordig. Op tv, in de bioscoop, en natuurlijk op de radio. In de straten weerklinkt zelfs muziek, of beter muzak. Waar ik ook maar kom, het achtervolgt me want ook al is het stil, dan nog weerklinkt er wel een liedje in mijn gedachten. Zingen of neuriën of zelfs fluiten, het is nooit stil. Muziek is een deel van het leven en maar goed ook.

Ik mag dan wel een piep in mijn oren hebben, wat overigens normaal lijkt tegenwoordig, muziek maakt mijn leven en dat van vele anderen veel mooier. Muziek kalefatert mijn leven op.

Geef een reactie

