I’m happiest when most away

I’m happiest when most away
I can bear my soul from its home of clay
On a windy night when the moon is bright
And the eye can wander through worlds of light–
When I am not and none beside —
Nor earth nor sea nor cloudless sky–
But only spirit wandering wide
Trough infinite immensity
(Emily Brontë)

Dit gedicht van Emily Brontë, vooral de titel dan, was vroeger mijn levensmotto. We gingen thuis niet met vakantie in warme landen dus ik vulde mijn vakantie met CM-kampen, chirokampen en logeerpartijtjes bij vrienden en familie. Natuurlijk was ik ook wel graag thuis, het domein was groot genoeg maar toch was dit telkens waar ‘I’m happiest when most away’. Niet dat ik het thuis niet goed had, verre van zelfs. Maar toch…

Ik had dit gevoel ook in de vakanties toen ik op kot zat. Toen was ik in de week ‘most away’ en dat deed me deugd. Ik kwam nog graag aan, keek er zelfs een beetje naar uit in de week. Toch neemt dit niet weg dat ik ook als ik weg was heel gelukkig was.

Nu is dit gevoel veel minder. Heeft dit te maken met de loskoppeling van thuis? Ik woon er nu niet meer en nu kom ik er graag weer. Ik kijk er zelfs terug naar uit om in het weekend ‘thuis te komen’. Hoewel mijn thuis nu ergens anders is. En ook daar is het gevoel dat Emily in haar gedicht beschrijft minder aanwezig. Ik ben graag in mijn huisje. Ik zit graag in mijn zetel met een boek of met een film. Ik heb niet meer de drang om elk weekend te gaan fuiven tot de vroege uurtjes (hoewel dat soms nog wel eens deugd doet ook). Komt dit omdat ik nu minder thuis ben met het werk? Of betekent dit dat ik ouder word?

Geef een reactie

