De trein

De trein is voor mij de ideale plaats om te filosoferen. Alleen, kijken naar de buitenwereld die stil lijkt te staan terwijl jij voorbijstuift. Het lijkt zo gemakkelijk te gaan.

De rust op de trein zorgt voor rust in mijn hart en hoofd. Zelfs de muziek mijn mijn oren is elke keer juist. Voor elke gemoedstoestand is er een muziekje, op de trein niet, daar is alles eender. Dan maakt het niet uit of het rockt of traag vooruit glijdt.

Een rit op de trein zuivert mijn geest. Als alles goed gaat tenminste. Soms zorgt de trein ook voor frustraties. Als hij te laat komt of niet rijdt bijvoorbeeld. Of als je dringend moet plassen maar je bent er nog lang niet.

Dit schreef ik toen ik nog veel pendelde tussen Leuven en thuis. Nu mis ik de trein. Dat rustig moment in de week waarin ik eens alles op een rijtje kon zetten. Met een gepast muziekje erbij en een boek. Die momenten mis ik toch wel. Hoewel ik soms een gelijkaardig gevoel krijg als ik met de auto in de file staat. Gelijkaardig en niet gelijk want op de trein ziet de wereld er heel anders uit.

Geef een reactie

