De eerste helft van 2017 zit erop. Dit jaar ging het jaar van de verandering worden op professioneel en persoonlijk vlak. Nu de eerste helft erop zit, lijkt het me gepast om al eens terug te blikken. Ik startte in januari een nieuwe uitdaging in een andere firma. Hoewel ik had verwacht dat het moeilijk zou gaan, ging het toch nog net dat tikkeltje langzamer dan gedacht voor ik me op mijn gemak voelde binnen het bedrijf en in de functie. Hoewel ik mijn draai wel gevonden heb ondertussen, blijft er toch iets knagen.

De balans werk-gezin staat toch nog niet helemaal op punt. We hebben meer tijd ’s morgens maar ’s avonds is onze tijd samen met de kindjes, maar ook met de lieftallige echtgenoot toch wat te beperkt. Die echtgenoot werkt hard aan zijn eigen zaak en steekt er heel erg veel uren in. Ik bewonder zijn passie maar vervloek soms zijn toewijding gezien die vreet aan onze koppeltijd.

Ik voelde voor mijn verlof meer dan ooit dat het tijd was voor vakantie en rust. We trokken vorige week op vakantie naar Normandië en genoten daar van de prachtige krijtrotsen en de zilte lucht van de zee. Ik las er het boek Plan B van Evi Renaux. Het inspireerde me om verder te kijken dan het heden en ook om terug te kijken naar waar ik als kind en jong volwassene van droomde. Het boek is een mooie gids om een eigen plan B op te stellen. Zover ben ik nog niet. Mijn plan staat nog niet helemaal op punt maar het ruwe idee zit al in mijn hoofd. Het is nog heel vrijblijvend en wil me geen druk op leggen, gewoon een mogelijk alternatief.

Voor ik aan de slag kan gaan met die wilde ideeën is er eerst nood aan meer rust. Rust in huis en rust in mijn hoofd. Ik zal de komende tijd mijn bullet journal weer wat meer gaan gebruiken om de constante gedachtestroom wat meer te stroomlijnen. Bovendien staat er een grote schoonmaak op het programma. Ik gooide het afgelopen jaar al ontzettend veel rommel weg volgens het principe ‘less is more’ maar er is nog veel werk aan de winkel. De eerste stap richting rust in huis is toch al gezet: ik ontleende bij de plaatselijke bibliotheek het boek ‘Opgeruimd’ van Marie Kondo. Ik kan me wel vinden in haar minimalistische gedachtengoed maar sta er toch ook wat sceptisch tegenover. We zullen zien hoe het verder gaat. Hopelijk geldt de regel: “rust in de omgeving geeft rust in je hoofd” ook voor mij.

Geef een reactie

